carolinegyar

Direktlänk till inlägg 9 mars 2016

Projektplan

Av Caroline - 9 mars 2016 18:34

Namn: Caroline Jungefalk Palmgren

 

Datum: 17/10-15

 

Version:

 

1. Ide/Problemformulering - Hur har man konstruerat rörelse inom animation i förhållande till den verkliga människan

 

2. Mål och syfte med detta projektarbete - Syftet med den här undersökningen är att få en förståelse för hur en gång cykel inom animation är uppbyggd i förhållande till en verklig människa och utifrån den kunskapen ha förmågan att läsa av personlighets- och karaktärsdrag både inom animation men även bland folk i vardagen. 

 

3. Arbetssätt - För att kunna besvara frågeställningen kommer undersökningen att gå till på följande sätt: Jag kommer att sätta mig in i ämnet ”uppbyggnaden av en gångcykel” genom faktabaserade hemsidor vars källor jag anser är relevanta och en bok på ca 380 sidor om hur man animerar. Jag kommer att ta ut den fakta jag anser är intressant för min undersökning och sammanställa en kort faktabaserad text om vad man behöver veta om animation innan man kan gräva djupare i själva undersökningen. Sedan kommer jag att klippa ihop korta sekvenser med gångcyklar på olika karaktärer ur olika animerade program med ett av de olika liveaction klipp jag har för att kunna jämföra. Alla klipp kommer jag att lägga en slowmotion effekt på så att jag kan studera sekvenserna i detalj. När jag har gjort detta kommer jag, med hjälp utav den faktabaserade biten, att analysera uppbyggnaden av karaktärerna i klippen, jämföra dem med live action klippen och undersöka hur man konstruerat uppbyggnaden av de animerade gångcyklarna i förhållande till den mänskliga gångcykeln.

 

Källor:

 Williams, Richard. The Animator's Survival Kit. London: Faber and Faber Limited, 2009

 

Tracy, Joe. The History of Animation: Advantages and Disadvantages of the Studio System in the Production of an Art Form. 19/10-15, 14/11-15, 9/3-16, 10/3-16

http://www.digitalmediafx.com/Features/animationhistory.html

 

History of Animation. 14/11-15, 6/12-15,18/12-15, 3/9-16

http://history-of-animation.webflow.io

 

4. Resurser/Material - Kamera, klipprogram, live action klipp, animerade klipp, faktaböcker/webbsidor, nätverksuppkoppling, blogg. 

 

5. Tidsplan - 

OktoberResearch
NovemberResearch
DecemberSkriva + klippa
JanuariSkriva
FebruariDelredovisning2 + Skriva
MarsPresentation av slutresultat



 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 6 april 2016 18:53

  Gångcyklar är i grund och botten -till ingens förvåning- starkt inspirerade av hur vi själva går i verkligheten eftersom det är den typ av gång vi vet om. Tidigare inlägg har handlat om animationens historia, grunder och hur man gör när man konst...

Av Caroline - 5 april 2016 23:34

Richard Williams citerar animatören Ken Harris tips ”A walk is the first things to learn. Learn all kinds, cause walks are about the toughest thing to do right.” (The Animator’s Survival Kit. s,102. 2009)           Att promenera ä...

Av Caroline - 5 april 2016 13:50

”Animation, it’s all in the timing and in the spacing,” sa han. Richard Williams berättar i sin teoretiska bok The Animator’s Survival Kit (2009) om den gången han arbetade i en källare i Hollywood tillsammans med den då 80 år...

Av Caroline - 5 april 2016 00:17

En dag. En riktigt dålig dag. En dag där allting bara gått fel man är, arg och frustrerad, behöver någonting för att spänna av. Någonting som kan muntra upp en. Vad kan då vara bättre än att sätta sätta på TV:n och zappa förbi en kanal som visar en g...

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards