carolinegyar

Direktlänk till inlägg 5 april 2016

Historien bakom Animation

Av Caroline - 5 april 2016 00:17

En dag. En riktigt dålig dag. En dag där allting bara gått fel man är, arg och frustrerad, behöver någonting för att spänna av. Någonting som kan muntra upp en. Vad kan då vara bättre än att sätta sätta på TV:n och zappa förbi en kanal som visar en gammal Disney klassiker. Dess bekymmerslösa, trygga och smarta humor som för en stund får en att glömma. Idag finns det många olika typer av tecknade filmer, nästan så att vi drunknar i dem. Det är lätt att ta denna typ av film för givet, men det har inte alltid varit så enkelt. 

          Själva idén om animering är över 35,000 år gammal. Människorna som som levde under den tiden målade bilder på framförallt stora däggdjur som tillexempel mammutar, hästar och oxar. Man framställde även en del rovdjur så som björnar och grottlejon. Framställningen av dessa gjordes med aningen svart färg som kom från kol eller en mineral som kallas för mangan dioxid eller med röd färg som kom från en annan mineral, en järnoxid som kallas för hematit. Målningarna framställdes ofta djup inne i mörka grottor, så för man över huvud taget skulle kunna se någonting behövde man ta med sig facklor eller den tidens oljelampor in i grottorna. Dessa gav inte ifrån sig speciellt mycket ljus, men när människans öga väl vant sig vid mörkret kastade dessa ljuskällor skuggor mot grottväggarna som bidrog till en mystik och redan då kunde målningarna uppfattas solevande. Ibland om man ville tydliggöra en rörelse målade man till på flera par ben på djuren.        

Att skapa rörelse utifrån bilder är exakt det man vill åstadkomma inom animation. 

          1600 f.v.t lät farao Ramses ll bygga ett tempel i gudinnan Isis ära. Templet hade 110 pelare och på varje pelare hade man målat en avbild av gudinnan. Det som var så fascinerande med detta var att i varje avbild av gudinnan fanns en gradvis förändring i hennes läge, det gjorde att om någon red förbi i hög fart skulle ögat uppfatta det som en rörelse. I det antika Grekland gjorde man på ett liknande sätt då man dekorerade bland annat krukor med figurer runt om, skulle man då snurra på krukan hade en känsla av rörelse uppstått. I Iran hittade man en skål i keramik från ca 3000 f.v.t, alltså bronsåldern, som kallas för Shahr-e Sukhteh. Skålen hade man, precis som i det antika Grekland, dekorerat runt om. Dekorationen föreställde en get bredvid en buske och snurrade man på den ser det ut som att geten hoppar över busken. 

 

(Geten hoppar över busken. Bild tagen från,https://en.wikipedia.org/wiki/Shahr-e_Sukhteh99)

 

          Athonasius Kircher är så vitt man vet den första personen att ha lyckats projicera målningar mot en vägg på 1640-talet med en apparat han kallade för 'Magic Lantern'. Kricher ritade upp varje teckning på glasskivor som han sedan placerade i apparaten och genom att dra i trådar från ovan kunde han flytta på glasskivorna och skapa rörelse. På en av dessa hade Kircher ritat upp en sovande mans huvud och en mus. Den sovande mannen öppnar munnen och musen springer in. 

         Den nödvändiga principen för att animation och film över huvud taget ska kunna vara möjlig upptäcktes av en man vid namn Peter Mark Roget. När vi ser en bild eller ett motiv dröjer sig bilden kvar på hornhinnan i ca 1/10 sekund efter att motivet försvunnit. Detta kallar man för ögats tröghet. Om en glödlampa blickar med tio blinkningar per sekund upplever vi det som ett flimmer, men om lampan däremot blinkar 50 gånger per sekund uppelever vi det som ett jämt ljussken eftersom ögat inte hinner registrera ljusförändringarna. Denna princip ledde till att man under tidigt 1800-tal började intressera sig allt med för optiska leksaker.

          Thaumatropet: Thaumatropet är en mycket enkel leksak som bestod av en rund bit kartong med två snören i var ände. På båda sidorna om kartongbiten finns två olika bilder, tillexempel en fågel på ena sidan och en bur på andra. Genom att med hjälp av snörena snabbt snurra kartongbiten upplevs det som en bild, alltså en fågel i en bur. 

(Sekvens ur filmen 'Sleepy Hollows'. Så fungerar ell Thaumatrop. Bild tagen från, http://www.stephenfortune.net/blog/affect-tumblrs-blinking-eye-gifs/)

        

          Zoetrop: År 1867 presenterades zoetropet i USA och såldes som leksak. Ett zoetrop är en cylinder med springor i där man kan stoppa ner pappersremsor med med en serie bilder. När man snurrar på cylindern och tittar igenom springorna kan man se ett motiv som rör på sig. 

Praxinoskopet: En fransman vid namn Emile Reynaud var den första att ha skapat en kort sekvens av en handling. Apparaten han använde var också cylinderformad och snurrade och han ritade sina teckningar på en ca 9 meter lång remsa av en transparent substans som kallas kristalloxid. I mitten av cylindern fanns en spegel som reflekterade dramat. 

          Flipperboken: Flipperboken var den leksak som trots sin enkelhet blev mest populär. Denna introducerades 1868 och är en bok full med bilder. Man håller i boken med ena handen och bläddrar snabbt igenom den med den andra, resultatet blir åter igen en illusion av rörelse. Denna metod använder sig animatörer av för att upptäcka fel i sina animationer innan man filmar av den.

          Uppfinnaren Thomas Edison experimenterade med rörliga bilder inom fotografi. År 1896 blev Edison intervjuad av en tecknare vid namn James Stuart Blackton, som arbetade för en New York-tidning. Blackton ritade snabbt och smidigt upp några bilder av Edison som blev mycket imponerad av hans talang. Edison bad Blackton att rita upp en serie bilder åt honom, sedan fotograferade han bilderna och detta kom att bli den första kombination som gjorts av fotografi och bilder. År 1906 släppte Edison och Blackton en animation som de kallade för Humorous Phases of Funny Faces. Det var en humoristisk animation av en man som rökte cigarr och blåste ringar av rök mot sin flickvän som hörvånat höjer på ögonbrynen.

 

(Sekvens ur Humorous Phases of Funny Faces. Bild tagen från, http://imgur.com/gallery/VtIto)

  

          Följande år kom Emile Cohl ut med sin första animation som visades på Follies Bregères i Paris. Stilen på Cohls animation var ganska barnslig med vita linjer på en svart bakgrund. Trots dess utseende var själva storyn jämförelsevis sofistikerad. Det var en historia om en kvinna, en mycket svartsjuk älskare och en polisman. Cohls sätta att animera på förespråkade för att göra vad en kamera inte kunde göra. Han gav inte bara sina figurer liv utan även lyktstoplar och hus fick intelligens och känslor i hans filmer. 

          År 1914 kommer sensationen Gertie the Dinosaur ut. Gertie the Dinosaur var ritad av Winson McCay och det som kom att bli fantastisk med den korta animationen var att McCay själv framträdde i filmen live. McCay kommer fram till den projicerade duken, ställer sig framför Gertie och håller upp ett äpple mot henne. Hon lutar sig ner mot McCay och sväljer sedan äpplet vilket både förvånar och fascinerar publiken. Gertie the Dinosaur är den första animation som gjorts där människor har kunnat identifiera sig med karaktären och karaktären har blivit en egen individ. 

(Sekvens ur Gerite the Dinosaur. Bild tagen från https://www.tumblr.com/tagged/windsor-mccay)  

 

          ”Felix the cat” blir under 20-talet nästan lika stor som Chaplin. Dessa korta animerade filmer var mycket uppfinningsrika och precis som Colhs animationer gjorde man vad en kamera inte kunde göra. Det viktigaste av allt, Felix får en helt egen personlighet precis som Gerite och lyckas skapa ett band med sin publik. 

          Kort efter Felix the cat blivit stor släpper Walt Disney, starkt inspirerad av Felix, den första tecknade filmen med synkroniserat ljud Steamboat Willie (1928). Detta är även första gången vi blir introducerade till den idag otroligt kända Disney-karaktären Musse Pigg. Det faktumet att dessa tecknade figurer helt plötsligt kunde tala och göra ljud gjorde publiken helt galen. Disney följer upp Steamboat Willie med Skeleton Dance(1929) som blir den första tecknade film där rörelse och musik samverkar. Disney följer upp den med ännu en ”första gång” när de släpper Flowers and Trees år 1932, den första tecknade filmen i färg. Till sist lyckas Walt Disney Pictures ta världen med storm då de släpper den första animerade långfilmen Snövit och de Sju Dvärgarna(1937). Den enorma ekonomiska och kritiska framgång filmen fick gav upphov till vad man kallar för Guldåldern inom animation. Walt Disney Pictures i princip spyr ur sig tecknad långfilm på tecknad långfilm så som, Pinocchio(1940) följt av Dumbo (1941), Bambi (1942)och Fantasia. Många andra studior börjar producera animerad film så som Warner bros’ med Looney Toons, Daffy Duck, Porky Pig m.m och MGM med Tom och Jerry

          Historien fortsätter med många upp och nedgångar fram till idag. Under 2000-talet har det blivit väldigt populärt med helt och hållet datoranimerade filmer. Vi kan nog alla hålla med om att oavsett hur gammal man är eller hur många tecknade filmer man sett genom åren, kommer vi med tanke på den teknik vi har idag och den ändlösa fantasin som gör allting möjligt, aldrig riktigt sluta att fascineras av tecknad.

 

Källhänvisning: 

Litteratur: 

Williams, Richard. The Animator's Survival Kit. London: Faber and Faber Limited. 2009.

 

Web:

Laxmyr, Louise. "Grottkonst, varför gjordes dessa målningar?". 2013. 26/3-16, 29/3-16, 5/4-16

http://www.ark.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/ARKA12/20131/Louise_Laxmyr.pdf

 

The History of Animation. Webflow. 14/11-15, 6/12-15,18/12-15, 3/9-16, 26/3-16, 29/3-16, 4/4-16, 4/5-16

http://history-of-animation.webflow.io



 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 6 april 2016 18:53

  Gångcyklar är i grund och botten -till ingens förvåning- starkt inspirerade av hur vi själva går i verkligheten eftersom det är den typ av gång vi vet om. Tidigare inlägg har handlat om animationens historia, grunder och hur man gör när man konst...

Av Caroline - 5 april 2016 23:34

Richard Williams citerar animatören Ken Harris tips ”A walk is the first things to learn. Learn all kinds, cause walks are about the toughest thing to do right.” (The Animator’s Survival Kit. s,102. 2009)           Att promenera ä...

Av Caroline - 5 april 2016 13:50

”Animation, it’s all in the timing and in the spacing,” sa han. Richard Williams berättar i sin teoretiska bok The Animator’s Survival Kit (2009) om den gången han arbetade i en källare i Hollywood tillsammans med den då 80 år...

Av Caroline - 9 mars 2016 18:34

Namn: Caroline Jungefalk Palmgren   Datum: 17/10-15   Version: 3    1. Ide/Problemformulering - Hur har man konstruerat rörelse inom animation i förhållande till den verkliga människan   2. Mål och syfte med detta projektarbete - Syft...

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards