carolinegyar

Direktlänk till inlägg 6 april 2016

Analys - skillnader och likheter mellan verklighet och animation

Av Caroline - 6 april 2016 18:53


Gångcyklar är i grund och botten -till ingens förvåning- starkt inspirerade av hur vi själva går i verkligheten eftersom det är den typ av gång vi vet om. Tidigare inlägg har handlat om animationens historia, grunder och hur man gör när man konstruerar en gångcykel. Grundat på all den informationen är det nu dax att jämföra tekniker och animerade karaktärer med verkliga människor. Vad finns det för likheter och skillnader? Fortfarande bör man ha i åtanke att alla människor går på olika sätt.

 

Den animerade konventionella gångcykeln jämfört med verkligheten:

  


Den så kallade ”normala” gångcykeln är egentligen bara konstruerad efter hur en person generellt brukar röra sig. Tittar man snabbt känns båda rörelserna väldigt lika vilket de ockås är. Båda kropparna sjunker ner i down positionen och höjs när bakfoten skjuter ifrån sig kroppen för att sedan ”slänga ut” framfoten och fånga upp kroppen igen. I animationen är höjningarna och sänkningarna tydligare men däremot känner man av tyngden bra i båda down positionerna. Både armarna på animationen och på personen rör sig i samordning med det motsatta benet, personens armar är möjligtvis mer slappa än animationens vars armrörelser är mer tydliga. Tittar man på armarna i de olika positionerna är mellanrummet mellan armarna som bredast i down positionen både i verkligheten och i animationen, bredden är dock större i animationen än i verkligheten där de hänger mer avslappnat. Likheter finns även i passing positionen där ena benet är helt rakt medan det andra befinner sig i luften på väg framåt, i passing befinner sig båda armarna vid sidan om kroppen. I animationen är överkroppen mer framåtlutande än i verkligheten, förmodligen för att förtydliga det faktum att en gångcykel endast är en process av att falla och ta emot sig. Tittar man på fötterna han man i animationen tagit stor hänsyn till att det är hälarna som styr och att resten av foten bara kommer efter, det är tydlig att hälarna är det första som tar i marken innan resten av foten gör det. I verkligheten är foten ännu en gång mer avslappnad, man ser hur foten endast lyfter någon ynka centimeter från marken för att vi naturligt vill spara så mycket energi som möjligt när vi rör oss. Den konventionella animerade gångcykeln fungerar på precis samma sätt som den verkliga gångcykeln den är dock mer tydlig och stel än den verkliga som är mer med avslappnad och van.

 

 

Feminint och Maskulint inom animation och i verkligheten: 


Enligt Richard Williams har kvinnor och män en tendens att gå på skilda sätt. Kvinnor går ofta i en rak linje med ena foten rakt framför den andra, medan män ofta går mer brett isär med benen. Enligt Williams gör detta att är down och up positionerna på en feminin person är mer diskreta än på någon som är maskulin. 

         I gif nummer 1 ser man en feminin verklig person och en animerad väldigt macho och maskulin karaktär. Personen till vänster går som Williams hävdar i en rak linje jämfört med den maskulina karaktären till höger som går väldigt brett isär med benen för att göra plats för sitt ”paket”. Down och up positionerna är helt klart olika mellan dessa två då den animerade karaktären verkligen bli tung i down positionen och skjuter ifrån med bakfoten i up positionen för att kunna ta stora breda steg. Däremot är inte den feminina down och up positionen allt för diskret. Armarna på den verkliga personen hänger framför kroppen för att skydda medan den animerade karaktärens armar är brett isär för att göra plats. I gif nummer 2 syns en maskulin verklig person och en feminin animerad karaktär, skillnaderna är precis lika fast tvärt om. Den feminina karaktären går i en linje med armarna framför sig och den maskulina personen mer brett isär med benen med armarna bredvid sig. 


1.   

2.  

 


         Den animerade feminina karaktärens downs och ups är betydligt mer diskreta än den feminina verkliga personens, förmodligen för att den tecknade karaktärens ben aldrig helt går isär likt den verkliga personens och för att kjolen hindrar den från att ta bredare steg. Höfterna på dessa som svingar åt sidorna för varje steg är också en likhet. Båda två går med armarna framför sig för att skydda skrevet. 

          På de maskulina gångcyklarna är det skillnad på hur de använder axlarna när de rör sig. I verkligheten följer axeln med benet ner i down positionen medan på den tecknade karaktären ser det mer ut som om axeln hänger på det motsatta benet framåt snarare än nedåt. Hur de använder fötterna är någonting de har gemensamt de pekar en aning utåt, mer i animationen än i verkligheten. 


 


Pingus fotsteg jämfört med ett verkligt fotsteg: 

 

Hälen, hälen, hälen. Hälen styr, hälen bestämmer, hälen härskar och resten av foten hänger bara på. Kan man ju tycka. Men så är det inte riktigt i Pingus fall. Mittenpartiet av hans platta pingvinfot är alltid är fastlåst i golvet. Pingu liksom glider fram, vilket inte är speciellt otänkbart med tanke på att han bor i en igloo. Det ser nästan ut som om hans tår hungrar efter någonting. Trots att hans fotsteg är konstruerade på ett mycket orginellt sätt så fungerar dem trots allt, även om det är svårt att se till en början, som en vanlig fot med hälen först och tårna sen. I och med att en del av foten alltid släpar i marken blir hälen inte riktigt lika dominant på samma sätt som den blir i verkligheten. Hela foten på pingvinen blir snarare slapp. Att Pingus fötter fungerar på detta sätt ger honom en karaktär, man får intrycket av att han ät ganska cool men lite dum. 

 


The Double Bounce jämfört med en vanlig gångcykel:

 

Det finns i princip endast skillnader mellan en double bounce cykel och en vanlig cykel eftersom de inte är uppbyggda på samma sätt. En double bounce har antingen två ups eller downs istället för både en up och en down i varje steg som i en vanlig cykel. Skillnaden blir framförallt att man får fram olika attityder. I en double bounce får karaktären en mer optimistisk och självsäker inställning än i en vanlig cykel där attityden är ganska neutral. Armarna fungerar inte på samma sätt då karaktären i double bounce ofta svänger med dem för att spä på det optimistiska draget ytterligare. Notera även att man brutit karaktärens armbåge med ’breaking the joint’ tekniken, vi behöver inte gå in på varför en vanlig människa inte använder den tekniken i sin gångcykel. Den enda likhet som egentligen existerar här är hälen. Hälen styr och resten av foten följet mer sen. 

 

 

Källhänvisning 


Litteratur:

Williams, Richard. The Animator's Survival Kit. London: Farber and Faber Limited. 2009.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 5 april 2016 23:34

Richard Williams citerar animatören Ken Harris tips ”A walk is the first things to learn. Learn all kinds, cause walks are about the toughest thing to do right.” (The Animator’s Survival Kit. s,102. 2009)           Att promenera ä...

Av Caroline - 5 april 2016 13:50

”Animation, it’s all in the timing and in the spacing,” sa han. Richard Williams berättar i sin teoretiska bok The Animator’s Survival Kit (2009) om den gången han arbetade i en källare i Hollywood tillsammans med den då 80 år...

Av Caroline - 5 april 2016 00:17

En dag. En riktigt dålig dag. En dag där allting bara gått fel man är, arg och frustrerad, behöver någonting för att spänna av. Någonting som kan muntra upp en. Vad kan då vara bättre än att sätta sätta på TV:n och zappa förbi en kanal som visar en g...

Av Caroline - 9 mars 2016 18:34

Namn: Caroline Jungefalk Palmgren   Datum: 17/10-15   Version: 3    1. Ide/Problemformulering - Hur har man konstruerat rörelse inom animation i förhållande till den verkliga människan   2. Mål och syfte med detta projektarbete - Syft...

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards